W pierwszym poradniku dzieliłem STL-e na kawałki. Teraz sytuacja jest odwrotna. |
Kilka plików STL możesz połączyć ze sobą i uzyskać jeden model. |
Jeśli to konieczne, dopasuj elementy do siebie np. w netfabbie, używając narzędzi SCALE, ROTATE i MOVE.
Eksportuj je jako STL. Ich pozycje względem siebie zostaną zapamiętane.
Wrzuć utworzone pliki do Meshlaba.
Kliknij prawym przyciskiem na nazwie dowolnej warstwy i wybierz FLATTEN VISIBLE LAYERS (1) a następnie kliknij APPLY.
Zapisz całość jako STL klikając EXPORT MESH z menu FILE.
Gotowe 😀
Dzielenie i łączenie modeli to bardzo przydatna umiejętność.
Wyobraź sobie butelkę, której górna część przy szyjce jest prawie pozioma.
Ale nie musisz wizualizować jej w głowie.
Stworzyłem taką przykładową butelkę na potrzeby poradnika.
Żeby dobrze ją wydrukować trzeba władować do wnętrza sporo podpór, aby ta górna ścianka na czymś się opierała. Tak w przekroju wygląda to w Slic3erze:
Ja jednak proponuję lepszy sposób, w którym chwilka zabawy z modelem drastycznie wpływa na czas druku i ilość zużytego filamentu.
Możesz oczywiście przeciąć model gdzieś wysoko i wydrukować górną część oddzielnie z małą ilością suportu, a następnie dwie części skleić.
W druku 3D takie metody się sprawdzają (tak jak w pierwszym poradniku), ale nie są poprawne ideowo. Druk 3D, tak jak wiele innych procesów automatyzacji, ma na celu ograniczenie wkładu pracy człowieka. Projektowanie i modelowanie to zajęcie dla nas. Nakładanie materiału i tworzenie całego oraz gotowego fizycznego przedmiotu zostawmy kochanym maszynom.
Wracając do butelki, mój sposób druku wykorzystuje podział oraz łączenie elementów.
W netfabbie wycinam w górnej części butelki kawałek o wysokości kilku warstw druku (0,4 lub 0,6 mm).
Edytuję ten kawałek klikając REPAIR (1).
Klikam ikonę SELECT SURFACES (2).
Jednym kliknięciem zaznaczam wszystkie dolne trójkąty i wciskam DELETE.
Następnie klikam CLOSE ALL HOLES (3), APPLY REPAIR (4) i REMOVE OLD PART.
W ten sposób stworzyłem cienką płytkę.
Eksportuję 3 elementy do oddzielnych plików STL.
W Meshlabie łączę je w całość sposobem przedstawionym na początku wpisu.
W Slic3erze zaznaczam opcję DON’T SUPPORT BRIDGES w ustawieniach podpór.
Drukuję.
Ale jak drukuję. Samo piękno druku FDM. Butelka powstaje pusta w środku. Płytka tworzy się jako most. Podpory są tylko nad płytką, a tam jest ich bardzo niewiele.
Wydrukowałem tylko fragment butelki, aby pokazać warstwy mostu od spodu (po prawej).
Po wydrukowaniu przebijam te dwie pełne warstwy śrubokrętem lub nożykiem.
Butelka jest gotowa 🙂